Navigace
Obsah
Co pro Vás zajišťujeme na OÚ obce Vítanov...
Obecní úřad Vítanov zajišťuje tyto správní úkony:
- Evidence obyvatel - přihlášení a odhlášení k trvalému pobytu
- Ověřování dokumentů, ověřování podpisů
- Czech point
Ověřování podpisů – legalizace
Legalizací se ověřuje, že žadatel listinu před ověřující osobou vlastnoručně podepsal nebo podpis na listině uznal za vlastní.
Co si musíte pro ověření podpisu vzít sebou a předložit:
- platný občanský průkaz nebo cestovní doklad ČR
- listinu, na které má být podpis ověřen
Správní poplatek: 30 Kč za ověření jednoho podpisu
Ověřování listiny – vidimace
Vidimací se ověřuje, že opis nebo kopie (vidimovaná listina) se doslova shoduje s předloženou listinou.
Co si musíte pro ověření listiny vzít sebou a předložit:
- listinu, která má být ověřena
- listinu, z níž byla listina k ověření pořízena
Správní poplatek: 30 Kč za ověření 1 stránky listiny
Upozornění !!
Vidimací a legalizací se nepotvrzuje správnost ani pravdivost údajů uvedených na listině ani jejich soulad s právními předpisy. Úřad za obsah listin neodpovídá.
Evidence obyvatel
Činnost evidence obyvatel je upravena:
- Zákonem č. 133/2000Sb. o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláškou Ministerstva vnitra 296/2004 Sb.
Všechny doklady se předkládají v originále nebo v úředně ověřené kopii.
Občan ČR může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území a to v objektu, který je určen pro bydlení nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným nebo evidenčním.
Z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu, ani k vlastníkovi nemovitosti. Právo užívat objekt (byt, dům, část domu apod.) vyplývá například z vlastnictví objektu, nájemního práva, členství v družstvu, věcného břemene užívání a podobně. Trvalý pobyt je pouze evidenční údaj, nikoliv právo.
Změna trvalého pobytu
Občan hlásí změnu trvalého pobytu osobně na úřadě v místě nového trvalého pobytu.
Co si musíte vzít sebou a předložit:
- platný OP,
- doklad o vlastnictví domu nebo bytu (výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouvu) anebo, pokud doklad nevlastníte, úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s přihlášením trvalého pobytu. Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu přímo na úřadě (ohlašovně pobytu). Oprávněná osoba předloží doklad o vlastnictví či doklad o oprávnění užívat dům, byt,
- za osobu mladší 15 let provádí změnu místa trvalého pobytu zákonný zástupce ( spolu s rodným listem dítěte, bez správního poplatku)
- změnu trvalého pobytu může za občana provést i zmocněná osoba. Plná moc musí být úředně ověřená. Zmocněná osoba předkládá občanský průkaz, plnou moc, občanský průkaz zmocnitele a doklad k bydlení.
Při změně trvalého pobytu se platí správní poplatek v hotovosti ve výši 50 Kč.
Další informace
- Při změně trvalého pobytu Vám bude ustřižen roh občanského průkazu a vydáno potvrzení o změně trvalého pobytu. Do 15 dnů jste povinni si pořádat o nový občanský průkaz. Výměna občanského průkazu je v případě změny místa trvalého bydliště zdarma.
- Občan, který se rozhodl ukončit trvalý pobyt na území ČR, oznámí tuto skutečnost ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu.
Vrátili jste se ze zahraničí a chcete se přihlásit k trvalému pobytu, jaké doklady musím doložit?
Musíte doložit platný český cestovní pas, doklad o oprávněnosti užívání bytu ( výpis z katastru nemovitostí, kupní smlouvu zaregistrovanou katastrálním úřadem nebo nájemní smlouvu). Pokud nejste vlastníkem bytu nebo domu, musí Vám vlastník nebo nájemce dát souhlas k přihlášení osobně na ohlašovně nebo na základě ověřené plné moci.
Stali jste se občanem České republiky a chcete se přihlásit k trvalému pobytu?
Musíte doložit osvědčení o státním občanství ČR, doklad totožnosti a doklad o oprávněnosti užívání bytu nebo domu ( výpis z katastru nemovitostí, kupní smlouva zaregistrovaná katastrálním úřadem nebo nájemní smlouvu). Pokud nejste vlastníkem bytu nebo domu, musí Vám vlastník nebo nájemce dát souhlas k přihlášení buď osobně na ohlašovně evidence obyvatel nebo na základě ověřené plné moci .
Chcete zrušit trvalý pobyt osobě, která v domě/bytě nebydlí?
O zrušení trvalého pobytu rozhoduje ohlašovna na základě podané písemné žádosti oprávněné osoby a prokázání splnění podmínek pro zrušení trvalého pobytu.
Podmínky jsou dvě, první je zánik užívacího práva občana k objektu nebo jeho vymezené části a druhá je neužívání tohoto objektu nebo jeho vymezené části občanem.
Co si musíte vzít sebou a předložit:
- písemnou žádost
- oprávněnost k podání žádosti dokladem o vlastnictví nemovitosti (výpis z katastru nemovitostí nebo smlouva o nájmu).
- dále musíte prokáza, že se osoba na uvedené adrese dlouhodobě nezdržuje a neužívá ji – např. svědectvím sousedů.
Kde všude je potřeba nahlásit změnu trvalého bydliště?
Plyn, elektřina, internet
Při stěhování nezapomeňte odhlásit všechny služby, které nebudete s místem bývalého bydliště používat. Pokud budete služby přesouvat, zkuste nahlásit přesun, případně nahlaste aspoň změnu trvalého bydliště.
Katastrální úřad
Pokud vlastníte nějakou nemovitost, je potřeba nahlásit změnu trvalého bydliště i na příslušném katastrálním úřadě.
Dopravní inspektorát
Pokud vlastníte auto, je potřeba navštívit i dopravní inspektorát a nahlásit změnu trvalého bydliště i tam. Případně je třeba i změna v registru vozidel. Změnu si zařiďte rovnou i u řidičského průkazu, a to i přesto, že na něm trvalé bydliště není uvedeno.
Všeobecná zdravotní pojišťovna
Změnu trvalého bydliště je potřeba nahlásit i zdravotní pojišťovně. Stačí tam zajít s dvojící Potvrzení o změně + odstřižená občanka, nahlásit změnu a vyplnit jeden formulář.
Podnikatelé a živnostníci
Jako živnostník nebo podnikatel se musíte nahlásit ještě na Živnostenský úřad, Finanční úřad a Českou správu sociálního zabezpečení.